Wednesday 1 February 2012

Múlt hétvégén főztem (jan 21 - 22)

Miután január 21-én az orvos közölte az örömhirt, én kimenekültem a konyhába sütni. Egyrészt azért, mert szeretek. Másrészt azért, mert az, amit az indiaiak édességként esznek az finoman szólva az általunk ismerttől markánsan eltér, és mi sajnos nem is nagyon szeretjük.
Az indiaiak ugyanis az édességet nem desszertként eszik, hanem ez egy külön étkezés (snack), ezért tartalmas. Az egyik jellegzetes indiai finomság, a gulab-jamun olajban lassan kisütött, majd cukorszirupban fárasztott, részint tejporból készitett gombóc. Hmm... csak egy kicsit izlett.
Úgyhogy miközben nézegettem a tévében Donna Hay (az ausztrál Stahl Judit), "Fast, Fresh, Simple" (Gyorsan, frisset, egyszerűen) műsorát, nagy kedvem lett utána csinálni. Az a helyzet, hogy a kaják, amiket bemutat, nem olyan óriási számok, de nekem ő nagyon szimpatikus lett és a műsor gyönyörűen van fényképezve. Egyszóval klassz.
Az alábbi két recept is tőle van. A fényképek tőlem. Nem tudom emlitettem-e, de a fotózás nem a barátom. 
Még Germániában próbáltam egy jól sikerült művemet megörökiteni. Nem ment könnyen. Sem gyorsan. Az első képen jól látszott, hogy a háttérnek szánt konyhapulton egy jól fejlett szatyvaz van, ami eltakaritásért kiált. Meghallottam a sikolyt és lepucoltam. Utána úgy döntöttem, hogy egy másik beállitás jobb lesz. Hiba volt. Az első fotón a háttérben egy kétes állapotú pohár kacagott,  a másodikon felfedeztem, hogy a konyhai csempe tisztasága súrlófényben hagy némi kivánnivalót maga után. Nem részletezném tovább, a projekt végül egy nagyobb ivű konyha takaritásba torkollott és a csaknem egy órás fotózás és konyha suvickolás után úgy döntöttem, hogy az első beállitás volt a nyerő. A konyhám viszont nagyon szép lett.
Most kicsit kisebb energiát öltem a fényképezésbe, de szerintem mindkét süti pöpec lett.

Citromos süti

Hozzávalók:
3/4 csésze olaj
2 tojás

1 nagy ek citromhéj

2 nagy ek citromlé

1 csésze joghurt

1 3/4 csésze finomitott kristálycukor

2 csésze liszt
2 tk sütőpor 
1 csipet só

(1 csésze 2,5 dl.) 


Első lépésben az első hat hozzávalót (a cukorral bezárólag) összekeverni. A lisztet a sütőporral és a sóval mixelni, majd a masszába vegyiteni. Egy kb. 20cm átmérőjű, kivajazott tortaformába önteni. 190 fokon megsütni 35 perc alatt (vagy amig a tű tisztán nem jön ki belőle). Ha kicsit kihült, egy tálcára, vagy tányérra boritani.

3/4 csészényi finomitott kristálycukrot 1/4 csészényi citromlével összekeverni (kenhető állagú legyen) és a még meleg sütire önteni.

Kihűteni, megenni.



Egyszerű csokis süti

Hozzávalók:
250g vaj
1 1/3 csésze barna cukor
3 tojás
2 csésze sima liszt
1 1/2 tk sütőpor
1/3 csésze kakaópor
1 csésze tejföl (nálam 10%-os joghurt)
250g olvasztott csokoládé

csoki bevonat

250g csoki, apróra vágva (eredetileg 150g)
100 ml tej v. 200 ml tejszin (eredetileg 1/3 csésze tejszin)

Én az adag felét csináltam meg.

Sütőt előmelegiteni 160 fokra. Kivajazni egy 20 cm átmérőjű tortaformát. Felverni a vajat a cukorral krémesre. (Az én cukrom extra nagy darabos, úgyhogy ez az attrakció gyengén sikerült. Nem volt baj.) Összekeverni a lisztet, sütőport, kakaóport. Váltakozva a vajhoz adni a tojásokat és a lisztes keveréket és alaposan elkeverni. (Én a felezésnél 1 db egész tojást és egy tojás sárgáját használtam. Ha váltakozva adom a masszához a tojást és a lisztet, a tojás tuti el fog keveredni a masszában és a végeredmény igy is jó lett.) Belekeverni a tejfölt és az olvasztott csokit.
A masszát a tortaformába önteni és 55-60 percig (tűpróbáig) sütni. Ha megsült kihűteni, a tortaformából kiboritani.
Közben elkésziteni a mázat. Az apróra tört csokit a tejjel (tejszinnel) összekeverni, vizfürdő felett megolvasztani, picit állni hagyni. Egy részét a sütire önteni. Sütit kicsit hűtőbe tenni, hogy a máz minél jobban rádermedjen. Kivenni, a máz többi részét ráönteni (lehet több részletben is, az a lényeg, hogy a süti tetején vastag csokimáz legyen), a sütit állni hagyni.
Amikor esszük, egy szeletet vágni, betolni a mikróba és megmelegiteni, hogy a máz megolvadjon a tetején és kicsit folyós legyen.
Meleg csokis sütit itt Delhiben több kávézóban is ettem és nagyon izlett, ezért gondoltam, hogy a csokimáz mennyiségét megnövelve én is kipróbálom. Tessék bátran utánam csinálni. Egy bögre teával, vagy kávéval igazi téli csemege.
A csokis sütiből részemről nem került sor alapos, többszöri mintavételre, mert a csajoknál olyan sebesen lecsúszott, mint a vihar. Úgy érzem ezt dicséretnek kell tekinteni.
Ez már csak azért sem ártott, mert a konyhámmal való első találkozás a lábamat eléggé megviselte. Többször is körbe kellett sasszéznom ezt a jó nagy területet. Hát nem kivánom senkinek. Jelentem a nagy konyha számtalan előnye melett ott könyököl az a rosszindulatú hátrány, hogy minden mindentől brunya messze van. Azért ne tessék zokogni, túléltem.
Konyha egyik vége
Konyha másik vége





No comments:

Post a Comment